Tefsir Dersi Notları.
31.01.2024.
• Allah’a (cc) “nid” edinmek: Bazı şeylerde Allah’ı
(cc) devre dışı saymak, tutmaktır. Birilerini onun denginde görmektir. Bu,
büyük şirktir.
• İnsan kendi içinde Allah’ı (cc) % 100 hâkim kılmak,
O'nu %100 sevmek, saymak ve O'ndan korkmak zorundadır. Böyle olursa içindeki
şirkleri temizleyebilir.
• Dindarlık hiçbir zaman sahibini bunaltmaz, keza bir
kimse dindar olduğu için bunaldığını zannediyorsa bu onun dini doğru
bilmemesindendir.
• Allah’ı (cc) işimizde ve yaşantımızda veya sorunları
çözmemizde devre dışı bırakıyorsak onu karıştırmıyorsak bu bizim inancımızda
büyük bir şirk tehlikesi oluşturur. Çok dikkatli olmalıyız.
• Din, borçlanmaktır! Zira biz varlığımızı ve her
şeyimizi Allah'a (cc) borçluyuz. O halde Allah'a tam bağlanmak için O’nun
Mâlik/her şeyin mutlak sahibi ve her şeyde mutlak yetki sahibi olması ismini
çok iyi anlamalıyız.
• Dışarıdan hiçbir varlık hangi imkanla tasallut
edebilirse etsin Allah’ı etki altına bırakamaz. Zira mülkün sahibi O’dur!
Hiçbir varlığı O’nun yerine koyma haddimiz/ hakkımız yoktur.
• Kâinatta Her şey bir amaç için yaratılmıştır, o amaç
da insana hizmetin farklı boyutlarına karşılık gelir. Buradan hareketle varlığa
araç gözüyle bakmakla mükellefiz. Onlara bu ihtiyacımızı karşılamada araç kılan
Allah’ın (cc) ayetleri olarak bakmalıyız. Onlardan faydalanırken onlara değil,
onlara bize verene şükür, saygı, sevgi, övgü vb. güzel duygular beslemeliyiz.
• Tasavvur ile iman edip bu işin tavır ve eylem
boyutunu ihmal ettiği için kalpten şüpheyi giderici hakka’l-yakîn seviyesine
ulaşmayıp şüpheye düşüp dinden dönenler çoktur.
• Kendisiyle amel edilmeyen her doğru bilgi kişinin
gerilemesine sebep olur.
• Her günahta tövbe edilip dönülmez ise, küfre doğru
bir adım vardır.
• Bildiği ile amel etmeyen kişilerin imanları
kuvvetlenip hidayetleri artmaz.
• Apaçık zarar; yalnız Allah’a (cc) ait olması gereken
ibadetten vazgeçip O’ndan gayrısına yönelmektir.
• Bir kişi tasavvur ettiği bilgiyi eyleme döktüğünde
bu onu görenler için ayn'el-yakîn bilgiye dönüşürken yaşayanlar içinse
hakka’l-yakîn bilgi olur.
• Kâinat bir kitaptır, bu kitabın alfabesi Allah’ın
(cc) isimleridir, bu kitabın kelimeleri ve cümleleri ise O’nun isimlerinin bir
araya gelmesidir. Bu durumda Allah’ın (cc) isimlerini doğru ve yerinde
anlayanlar kâinat kitabını doğru okumada ve anlamada yetkinlik kazanırlar.
17.01.2024
• Hasen: Hasen olan bir şeyle
karşılaşan insanın duyguları güzelleşir ve gelişir.
• Ateşten kurtulmanın yolu;
1. Muttaki/ Allah’ın (cc)
sınırlarını korumak,
2. İyilik yapmak,
3. Hicret etmek,
4. Sabretmek,
5. Dini Allah’a has kılmaktır.
• Muhlis: Her türlü şirkten
arınmış, ayıran ve arındırandır.
• Din, şu soruların tam
kendisidir.
Ben kimim, görevim ne ve bu
görevimi nasıl yerine getiririm?
• Din koyma hakkı %100 Yaratıcı
‘ya aittir.
• Hz. Muhammed (sav) dine
kendiliğinden bir şey katmama hususunda en dikkatli insandan daha dikkatlidir.
• Ne mutlu cüzi irade ile
Allah'ı (cc) anlayan ve O’na tam teslim olana!
• Rasûlallah (sav) kadar
haddini bilen bir insan yoktur.
• Allah’ın (cc) bir olduğunun
ifadesi dini O'na has kılmaktır.
• İbadetin sınırlarını kendi
nefsini esas olarak belirleyen, nefsini putlaştırmış demektir.
• Dini öğrenmek için, insanın
kendi nefsini zorlaması esastır.
• Namazı anlamak için yapılan çabalar çok değerlidir. Kişi onu anlamak
için anlamanın bütün yollarını da kullansa namaz ona her bir yoldan farklı bir
hikmet ve ilim öğretir. Aynı zamanda namaz o kimsenin Allah’a
yaklaşmasını sağlar. Keza Rasûlallah ’ın (sav) hoşlanmadığı bir metotla Allah’ı
(cc) arayan bu yollardan 100 yol denese de O’nu bulamaz.
• Namaz mahrem yaşamak, halvet
yaşamak demektir. Yani kişinin Rabbiyle baş başa kalması demektir. Bu
birliktelik insanın asıl yaşaması, uğraşması ve tam yapması gereken bir
birlikteliktir. Keza namaz insanın asıl yoğunlaşacağı öz bir ibadettir.
• En büyük kâr/kazanç zamanı
namaz içinde harcanan zamandır.
• Kişinin kendisini
günahlardan koruduktan sonra Allah’a (cc) yönelmesinden, Allah (cc) çok
hoşlanır. O’nun bu O’na doğru yürümesine karşılık, O insana koşarak gelir.
• İnsanın kendisine yapacağı
en büyük iyilik Rabbi'yle tanışıp O’na tam bağlanmasıdır. İnsanın diğer insana
yapacağı en büyük iyilik de onun Allah (cc) ile tanışmasına vesile olmasıdır.
10.01.2024.
• Allah (cc) izin vermezse
konuşamayan kulun Allah’ı (cc) devre dışı bırakacağını zannetmesi kadar bir
ahmaklık yoktur.
• Ubudiyet; Allah’ın (cc)
varlığını kabul edip, O'na “amasız ve fakatsız” tam teslim olmaktır. Kişinin bu
şekilde teslim olduğu makamda uluhiyet makamıdır. Gerçek uluhiyet makamına ise
yalnız ve yalnız Allah (cc) sahiptir.
• Allah (cc) Kur'an-ı Kerim'de
bütün inşa ettiği konuları burhan/kesin deliller üzerine kurar.
• Hadis-i Şerif: "Tevbeye
fırsatı olduğu halde günah işlemeye devam edenden daha ahmak kim vardır!"
• Bilgi, tasavvur, tavır ve
eylem aşamalarına sahiptir.
• Eyleme giden yolda,
kavramlarla eylem arasında kusursuz bir bağ kurarsak kusursuz bir eylemi
geçekleştirebiliriz.
• Tuğlalar aynıdır; lakin
onları nasıl üst üste koyarsak o şekilde hakikat anlayışımızı inşa ederiz.
• Müslüman kız çocuğu başörtüsü konusunda tez hazırlıyor;
ama kendisi takmıyor! Sebebi sorulduğunda içime sinmedi diyor. Halbuki
önce bu konuda doğru bilgi üzerine tasavvurunu, bu tasavvura uygun bir şekilde
duygularını yönlendirerek tavrını oluşturup içi dünyasını inşa etmeliydi.
• Bugünkü bilim nasıl oldu ile
uğraşıyor, kim yaptı ile değil! Halbuki kim yaptı desek Yaratan'a ulaşmamız an
meselesi.
• Lüb: Her bir olayı, nesneyi
inceleyip süzülüp özünü almaktır. Müslüman aklı lübler sahibidir. Yani her bir
şeyin özüne ener ve yaratıcının isimlerini onda görür.
• İman, Allah’ın (cc) bilip,
emir ve yasaklarının farkında olmaktır. Salih amel eylemlerimizi, tepkilerimizi
Hz. Muhammed’in (sav) tavrına uygun şekilde yapmaktır. Bu iki şeyi kişiliğinde
birleştiren kişi gerçek kurtuluşa erer.
• İslam'ın özünü tam kavrayabilseydik,
Hz. Peygamber’in arkadaşları gibi bütün dünyaya Allah’ın (cc) dinini anlatmak
için dağılırdık.
03.01.2024.
• Allah’ın (cc) isimleriyle
kâinatı okuyabilirsek gerçekleri fark edebiliriz.
• İnsan, tam donanımıyla
Kur'an-ı Kerim’in rehberliğinde, kendini gerçekleştirdiğinde Allah’ın (cc)
yarattığı en güzel varlık olarak, tam kapasite ile yaşamış olur.
• Nankörlük yaparsak kendi
bastığımız dalı kesmiş oluruz. Nankörlük şükür fırsatını değerlendirememektir.
Şükür ise Allah’ın (cc) bize olan nimetlerinin iki dünyada da artmasıdır.
• Nankörlük, nimet
bilmezliktir ve şükürsüzlüktür.
• Allah (cc) ile ilgili 3
unsur vardır;
1 Rab oluşu.
2 İlah oluşu.
3 Zatı.
Bunlardan Allah’ın (cc) yegâne
Rab oluşu O’nun uluhiyetinin, yani akıl sahibi kimsenin gönlüyle O’na teslim
olmasının akli temelini oluşturur.
• Allah (cc) kâinata Kendini
tespit etmemize vesile deliller koymuştur. Bizim yapımıza da bu delilleri
okuyacak donanımlar yerleştirmiştir.
• İnsan, ihtiyacı her ne ise
ve ne kadar ise bundan fazlasını, yaratıldığı ortamda kâinatta fazlasıyla hazır
bulmuştur. Bu nimetleri koyanı ve nedenini araştırmaya başladı mı farkındalığa
adım atmış olur.
• İnsan kâinata bakarak,
çevresine bakarak Allah’ın (cc) birtakım özelliklerine ulaşabilir onları
akdeder, gayesiz yaratılmadığını anlar ama hangi gaye için yaratıldığını ve bu
gayeye nasıl ulaşacağını bilemez. Bunun için Allah’ın (cc) rehberliğine ihtiyacı
vardır. Allah’ın (cc) bu sorulara cevabını, O’nun insanlara göndermiş olduğu
din içermektedir.
• Bedenimizin yaratılmış
olması Allah’ın (cc) rububiyetinin sonucudur. Bizim de O’nun bu yaratmasını
bilip O’na kayıtsız şartsız teslim olmamız da O’nun uluhiyetinin gereğidir.
•Tutarlı bir şekilde düşünen
ve davranan bir kimsenin delillerden Allah’a (cc) ulaşmaması mümkün değildir.
• Bir şeyi ilk halinden başka
haline değiştirirken enerji gerekir. Her anı öncekinden farklı olan, sürekli
enerji gerektiren şu kâinat nasıl bir enerjiye ihtiyacı olduğunu düşünüp anbean
bunu sağlayan Allah’ın (cc) yüceliğini fark etmeyen akıl, tam olarak yanlış
güdülenmiş bir akıldır.
• İnsan Allah’ın (cc)
nimetlerini okuyup O’ndan memnun olmazsa, O da insandan memnun olmaz ve ondan
nimetlerini alır.
• Rutin geçimlik işinin
dışında âtıl kalmak da tembelliktir. İnsan bütün potansiyelini salih amele
dönüştürmekle sorumludur.
• Gerçek iman sahibi birisi
tüm toplum yatsa ve tembel olsa dahi o asla yatmaz ve tembel olmaz! Bilakis
vaktini potansiyelinin bütünüyle ibadet, üretim ve fayda üretmekle geçirir.
Hatta başkalarının potansiyellerini de aktif hale getirmek için çabalar.
• Akledip Allah’ın (cc)
emirlerini, şefkat tokatı yemeden yani bir uyarı ihtiyaç duymadan fark eder ve
özenle yerine getirirsek din çok kolaydır. Dini zor gibi gösteren şey insanın
kendi başına bırakıldığında nefsinin peşine gitmesi ancak nefsinin peşindeyken
ve kötülüğe tam alışmış iken Allah’tan uyarı alıp bu uyarı gereği alışmış
olduğu yanlışları terk etme zorunda kalmasıdır. Bu zorluk alışılmış günahları
terkin zorluğudur. Aksi takdir de din kolaydır. Allah (cc) onu daha da kolay
kılmıştır.
• Şükür nasıl yapılır?
1. Nimeti nimet olarak bilmek,
2. Nimeti vereni bilmek,
3. Nimeti veriliş amacını
bilmek,
4. Nimeti veriliş amacına
uygun olarak kullanmak,
5. Nimete aracı olana teşekkür
etmek ve verene minnet duymakla gerçekleşir.
• Kim şeytanın vesvesesini
dinlerse onun adımlarını izler ve şeytan onu saptırır. Bu yüzden vesvese anında
uyanık olmaz da onu dinlemeyi devam edersek o bizi ateşe götürür.
Sayılardan kurtulup, sonsuzluk
kavramı ile tanışırsınız.
Dünyaya ait tüm dertleriniz,
matematikteki sıfır rakamına dönüşür.
İki boyutlu sınırlı yüzeyden, çok
boyuta (kâinata) yolculuğunuz başlar.
Kamil ve olgun bir insana
dönüşme sürecinin heyecanı tüm benliğinizi kapsar.
Ana karnında sıkışıp kalmış çocuğun dünyaya gelmesi misali, ruhunuz özgürlüğe adım atar.
Ama hatırınızda olsun, günümüz
Türkçesi çok yetersiz kalıyor.
İşte size güzel bir kaynak.
https://kuran.diyanet.gov.tr/Tefsir/
Önceki Dersler:
1. Ayeti Kerime.
Alak Sûresi (1)
Arapça'da "be" harfi
esre ile yazılınca "bi" oluyor ve anlamı çok kapsamlı.
İngilizce'deki at/in/by
kelimelerinin kısmen karşılığı diyelim ve bir örnek verelim.
Bismillah kelimesinin
başındaki "bi" harfine.
Tek başına yemek yerken Bismillah deyip Allah'ın adıyla başladın. Henüz noktasal boyuttasın.
Bir mecliste Bismillah deyip,
oradakilere Allah'ı hatırlattın ve noktasal boyuttan iki boyuta çıkmış oldun.
Her işine Besmele ile
başlarsan, iki boyuttan üç boyuta terfi eder ve hayatın anlamını keşfetmeye
başlarsın.
Eğer her nefes alıp vermede
Allah ile beraber olduğunu hisseder isen, üç boyuta bir de zaman boyutunu
ekler, dördüncü boyuta geçmiş olursun.
Gece uykuya yatarken çektiğin Besmele ile, uykuda iken bile Allah'ın iradesinin farkına vararak her daim Allah ile birlikte olduğunu hissedebilir isen beşinci boyuta geçmiş olursun.
Buna bir de kalbinin hüznünü katabilirsen, işte sana altıncı boyut.
Kim bilir daha bilmediğimiz ne
kadar anlam yüklü, Bismillah ‘ın "be" harfinin esreli şekli “bi”
harfinde.
Kur’an-ı Kerim Fatiha ile Fatiha
Suresi de "Besmele" ile başlıyor ve Allah ile birlikte olmanın
zevkini, sefasını, rahatını, konforunu bizlere böylece hatırlatmış oluyor.
Kur'an-ı Kerim'in her bir
Ayeti gerçekten ne büyük mucize, değerini ve kıymetini bilenlere.
Oku!
İlk inen Ayet "Yaradan Rabbinin adıyla oku"
diyerek başlıyor.
Buradaki "oku"
kelimesi de çok şümullü.
Kâinatı oku, bu dünyadaki
yaşam amacını oku...
Ve gözlerden kaçırılması
mümkün olmayan bir anlamı daha var.
"Anons etmek, ilan etmek,
duyurmak"
Evet, Kur’an’ın hakikatlerini
tüm insanlığa anons etmek, yani "tebliğ"
Ama ilk tebliğ "örnek bir
yaşam sürerek önce kendimiz için"
Sonra halka halka...
2. Ayeti Kerime.
Fatiha Suresi (2)
İnsanın ulaşabileceği en büyük
şey hidayete vasıl olmasıdır.
Allah (cc) hidayete ermede
sebeplere sarılmamızı ister.
İman ile helal gıda arasında
bire bir bağlantı vardır
İnsanlar, hevâlarına uyarak
herhangi bir ilmi kriteri olmadan insanları sapkınlığa yönlendirir. Zira buna
neden, insanların kendine göre dini yorumlayıp yaklaşımda bulunmalarıdır.
Eşyada esas olan mubah
olmasıdır! Zira Allah’ın yasakladıkları dışındakiler helaldir.
Kendi iç dinamiklerini
kullanarak kötülüğü tercih etme, insanın iç dünyasında başlayıp biten bir
çıkmazdır.
Günahların 3 yerde zararı
vardır. Allah ile ilişkide, fıtratımızı bozmada, bir de ahiretimizi
kaybetmemizde.
Keza günahlar hem maddi hem de
mana anlamında zararlıdır.
Her bir günah muhakkak bir
kayba sebeptir.
İnsan bir şekilde günaha düşer. Burada esas
olan düşer düşmez farkına varıp Allah CC 'tan af/tevbe dilemektir. Zira devam
eden günah fıtratta kronik hatalara/zarara sebebiyet verir.
Hayra aracı olan onu işleyen
kadar, yine şerri işleyen de onu işleyen kadar hissedardır.
Nefsi Mutmainne; yönünü Allah'a
dönmüş ve Allah’tan razı olmuş nefis.
Günah işleyen kimseler
uydurdukları şeylerle cezalandırılacaklardır. O halde günahın büyüğünden de
küçüğünden de sakınmak gerekir.
Mümin günahı işlemede şeytanın
tuzağına uyanık olmalıdır. Zira şeytan insanı Allah'ın Rahmetiyle kandırır.
Allah'ın sınırlarına dikkat
eden esnaf Şehitlerle, Sıddıklarla beraberdir.
Evliya dost; dostunu, dostunun
arkasını ve çıkarını kollayan kimsedir.
Zalimlerin değiştiği
alternatif pis, necis ve kötüdür Zira onlar Allah'ın dostluğu yerine şeytanınkini
tercih etmiştirler.
İslam'ın gereğini yaptığı
halde bu dinin kişiye en ufak bir zararı yoktur!
Şeytan ve avenelerine itaat
etmiş olanlar müşrik olurlar. O halde Allah'ın ayetleri bu kadar aşikârken
ondan yüz çevirmek ahmaklığın zirvesidir.
Allah'ı ilah olarak bilmek
önemli; ancak Allah'ı O'nun bildirdiği gibi tanımak imani bir esastır.
Bakara
Sûresi (2)
1) Allah'a yakın olmak ne
demektir?
2) Kur’an-ı Kerim, biz
insanlar için Allah'ın bir mucizesidir.
3) Allah, müminlerin
velisidir; onları karanlıklardan aydınlığa çıkarır.
4) Allah'a tevekkül ve
teslimiyet, çok büyük bir konfordur.
5) Kıyamet gününde tüm sırlar
açığa çıkacaktır.
4. Ayeti Kerime.
Zâriyât
Sûresi (56)
Kur’an’ın Anlamıyla Buluşmak Çok Önemli.
Her işimize başlarken Besmele
ile başlayarak sırlar âlemine kapı açalım.
Sonra Hamd ederek, Allah’a
şükürde bulunalım.
Daha sonra Hz. Muhammed
Mustafa’ya salavat getirerek, işlerimize bereket katalım.
En sonunda da Rabbimizden
kolaylık dileyelim.
Bismillah.
El hamdü lillah.
Allahümme Salli Ala Seyyidina
Muhammed.
Rabbi yessir velâ tuassir
Rabbi temmim bi'l-hayr.
Fâtiha
Sûresi (5)
Şifa
kaynağıdır.
Kur’an-ı Kerimi anlamak,
insana hayat verir.
Hadisi Şerifte şöyle
buyrulmuştur.
“Rabbini zikreden kimse ile
zikretmeyen kimsenin misali, diri ile ölünün misali gibidir.”
(Buhârî, Deavât, 66)
6. Ayeti Kerime.
Bakara
Sûresi (3)
İnsanlar ne kadar güzel olursa
yeryüzü de o kadar güzel olur.
Dünyanın en güzel meyvesi
insan, insanın en güzeli de İslam olanıdır.
İnsanın yapmış olduğu her
kötülük fıtratını bozar.
İlimle uğraşanlar hakikatı
maddi menfaate dökerlerse dünyanın en şerli insanları olurlar.
Bütün teorik bilgilerin amacı
insanın kalitesini bir derece yükseltmek içindir.
Öğrenilen bilgiler Allah hakkı ve kul hakkı hususunda kişiyi daha
dikkatli, daha kıymetli kılamıyorsa, o bilgilerin hiç bir değeri yoktur.
Oysa bilgi kişiye Allah'ı daha
iyi bilmesini sağlar.
İlmin değiştirmediği insanı
hiç bir şey değiştiremez.
Allah'ın yanında derece,
ilimle davranışlarını düzeltenedir.
Allah’ın denetim ve ödüllendirmesinin
önünde hiç bir engel yoktur.
Allah (cc) Rahmet ve
Marifetinin tecellisi olarak İslam’ı göndermiştir.
İman imkândır, umuttur, enerjidir,
geçmiş ve geleceğe hitap eden Allah ile kulu arasındaki ilişkisidir.
Allah’ın dostluğunu kazanmak
samimiyet ister.
Samimiyet, sözle eylemin aynı
olmasını gerekli kılar.
Allah'ın ertelemesini
kendisinin güçlü olduğuna yoran ahmaktır.
Allah'ın ol dediğinin olmasına
mani olacak hiç bir kuvvet yoktur.
Zalimler asla iflah olmazlar.
Doğruluk ve adalet açısından
Allah'ın kitabı tamdır.
Ailenin gerçek yaşam yuvası
olmasını istiyorsak, eşler birbirinin hakkına riayet etmeli, eve de helal lokma
girmelidir.
7. Ayeti Kerime.
Bakara
Sûresi (153)
Şeytan nimetin fark edilmesini, şükrün edasını asla istemez, bilakis nankörlüğü körükler.
Sübhânallah zikri, hakikati fark
ediştir, imanın idrakidir
Söz düşünceden beri ise, hakikatten
kopuk demektir.
Allahu Ekber, Allah’ın (cc) Esmaları
‘nın hepsidir.
En büyük zulüm, Allah'ı
doğru tanımamaktır.
İyi bir eğitim, insanın
yaratılış gayesini doğru öğretmeye vasıta olandır.
İbadetin şeklini, vaktini, yerini
Allah belirler.
Müşriklere Allah'a ortak
koştuğu şeyler evlatlarını katletmeyi süslü gösterdi.
Allah insana hakikatı
keşfedecek yeteneği vermiştir.
Kul Allah hakkındaki
bilgisiyle hareket/amel etse şirke düşmez.
Din vahşetin ve insana
kıyımın karşısındadır.
Din bilakis insanı
yaşatmanın esasıdır.
İbadetler örfi olmaya
başlayınca asli olmaktan çıkar.
Bir rızkın, bir hayvanın
helal veya haramlığının tanımı, sınırı, müsaadesi Allah'a aittir.
Resûlullah (sas)'den
müsaadesini almayan hiçbir mekruh makbul değildir.
Haramların sınırlarıyla
oynamak Allah'ın sistemine müdahale etmek gibidir.(Haşa)
Güzel örnekler Allah'a
aittir, hayattaki tüm kötü örnekler de insanın Hak'tan sapmasının
göstergesidir.
Allah ile irtibata geçen
geçmişle, gelecekle, gaiple ve her şeyle irtibata geçmiş demektir.
8. Ayeti Kerime.
İnfitâr Sûresi (6)
Bu ise, günlük hayatta” maruz kaldığımız Ayetlerin” %90’ı demek.
Amacımız ve hedefimiz Arapça bilmeyen bir Müslüman'ın namazda iken ne okunduğunu büyük ölçüde anlaması ve böylece namazları huşu içinde kılması.
Gerçek kılınan bir namaz, insanı kötülüklerden alıkoyar.
Bundan sonrası kendi kendinize devam edebilirsiniz.
Yapmanız gereken aşağıdaki vereceğim linklere çalışmak.
https://www.madinaharabic.com/arabic-language-course/lessons/
https://docplayer.biz.tr/169021-Kur-an-i-kerim-de-en-sik-gecen-500-kelime.html
Not: Bu linkte geçen kelimeleri bilgisayarınıza indirmek
için, sitede indirme linki mevcut.
Yararlanılan Kaynaklar:
Yorumlar
Yorum Gönder